Nijmegen – Bankhelpdeskfraude is een vorm van oplichting die de afgelopen maanden al veel slachtoffers heeft gemaakt. Alleen al afgelopen jaar is er voor meer dan 9 miljoen euro buitgemaakt. De slachtoffers zijn veelal mensen van boven de 50 jaar.

Als wijkagenten van Nijmegen zien ook wij een stijging van het aantal aangiftes van bankhelpdeskfraude.

Bij deze vorm van oplichting doet een crimineel zich voor als bankmedewerker. De oplichter belt met een vals nummer en heeft een truc waardoor in het scherm van de telefoon ook daadwerkelijk het nummer van de bank verschijnt. Vervolgens vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat de bankrekening van het slachtoffer is gehackt, bijvoorbeeld omdat er verdachte transacties te zien zijn op de rekening. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter het slachtoffer ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. De oplichter zal er op aandringen om het geld over te maken op een zogenoemde ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter zelf.

 

Grote sommen geld

Slachtoffers zijn grote sommen geld kwijt. Gerrit (67) uit Overijssel raakte maar liefst 85.000 euro kwijt.

‘Ik heb best getwijfeld of het wel klopte wat de zogenaamde bankmedewerker mij vertelde, maar zijn verhaal was zo overtuigend dat ik het geld heb overgemaakt’. Het verhaal van Gerrit staat niet op zichzelf. Bij de politie zijn al meer dan 800 slachtoffers bekend. Vooral mensen van 50 jaar en ouder worden gebeld door zogenaamde bankmedewerkers. In sommige gevallen zijn slachtoffers na een telefoontje heel hun pensioen kwijt, of raken in de schulden. De emotionele schade bij deze vorm van oplichting is dan ook groot. ‘Ik lig er ’s nachts wel eens wakker van en dan spoken die criminelen door mijn hoofd. Het is echt onvoorstelbaar hoe ze dit mensen kunnen aandoen’, aldus Gerrit.

‘Trap niet in de stroom aan persoonlijke informatie, kennis of details’, zegt de politie. De belangrijkste boodschap is: een bank zal nooit per mail of telefonisch vragen naar inloggegevens, uw pincode, uw saldo of om geld over te maken. ‘Belt iemand op met zo’n verzoek? Hang direct op, bel zelf uw bank en wacht tot u iemand aan de lijn krijgt. Dan kunt u zelf controleren of datgene wat u is verteld wel klopt.’

Waarschuwen

De politie ziet de laatste maanden een enorme toename van bankhelpdeskfraude. Via het verhaal van Gerrit wil de politie u waarschuwen voor bankhelpdeskfraude.

Oplichters passen hun methodes ook steeds aan. Een andere methode is dat de oplichters telefonisch aangeven dat een medewerker van de bank uw bankpas op komt halen. Men vraagt dan zelfs de bankpas kapot te knippen en geven daar ook bij aan hoe u dat ‘veilig’ doet. Hierbij zorgen ze dat de chip in de bankpas heel blijft. Vervolgens staat er een handlanger van de oplichter, zogenaamd bankmedewerker, bij u aan de deur om de al dan niet kapot geknipte bankpas ‘veilig’ mee te nemen. Met de chip uit uw pas kunnen de oplichters vervolgens uw rekening plunderen.

Waar kunt u op letten?

  • Uw bank zal nooit uw saldo vragen, ook niet als controlevraag.

  • Uw bank vraagt nooit om uw pincode of inloggegevens.

  • Uw bank zal u nooit vragen uw geld over te maken naar een andere rekening of naar een ‘kluisrekening’ of een ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet.

  • Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is.

  • Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.

  • Wordt u gebeld door uw bank? Vraag om de volledige naam van de persoon en op welke afdeling hij/zij werkt. Hang vervolgens op, bel zelf uw bank en vraag naar de persoon die u zojuist belde!

  • Krijgt u een sms-bericht met een link om uw DigiD te wijzigen? Klik hier niet op! Noteer de naam en het nummer van de afzender. Maak eventueel een foto van het bericht en verwijder het bericht onmiddellijk!

De politie werkt samen met onder andere banken en de telecomsector om deze vorm van oplichting aan te pakken. Op politie.nl/bankhelpdeskfraude vindt u meer informatie.

Aan mensen met 50+ ouders vragen wij dit onderwerp te bespreken met hun ouders!

Met dit artikel hopen wij dat zoveel mogelijk mensen gewaarschuwd worden voor deze vorm van oplichting waardoor we samen ervoor kunnen zorgen dat onze ouders veilig kunnen genieten van hun welverdiend pensioen!