Featured

Meer groen en minder auto’s: Stationsdistrict Nijmegen klaar voor de toekomst

Stationsdistrict Nijmegen moet veel groener, leefbaarder en aantrekkelijker worden als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt. Dit is nodig omdat dit gebied dat ligt tussen Graafsebrug, Keizer Karelplein, Hezelpoort en verkeersplein Vijfknoop niet alleen een belangrijk openbaar vervoer (ov) knooppunt is en blijft, maar ook omdat er veel woningen, kantoren en andere voorzieningen bij komen. Het college heeft op 27 augustus de Gebiedsvisie Stationsdistrict naar de gemeenteraad gestuurd. Dit plan geeft de ontwikkelingen in het Stationsdistrict voor de komende jaren aan en schetst een toekomstbeeld voor het gebied in 2050. De raad neemt hierover op 9 oktober 2024 een besluit.

Wat zijn de wensen voor het gebied?
Het Stationsdistrict wordt een echt centrumgebied, aanvullend aan de binnenstad. Het college wil minder autoverkeer in het gebied en ruimte geven aan de voetganger, de fietser en het ov. Om het gebied aantrekkelijker en leefbaarder te maken, komt er veel groen bij, zoals de Groene Corridor aan de westzijde. (Cultuur)historische kenmerken zoals de stuwwal, de 19e-eeuwse singels en villa’s en de wederopbouwarchitectuur krijgen meer aandacht.Waarom is er een gebiedsvisie gemaakt?
Het Stationsdistrict Nijmegen is volop in verandering. Aan de westzijde van het station start dit jaar de bouw van een nieuwe westentree met een grote fietsenstalling en er zijn diverse woningbouwprojecten in aanbouw en voorbereiding in de directe omgeving van het station. In totaal komen er in het gebied 2000 nieuwe woningen. Zo’n grote opgave vraagt om een overkoepelend plan voor het hele gebied. Deze visie is bedoeld als toekomstbeeld voor de ontwikkeling van het Stationsdistrict en loopt tot 2050. Het is geen uitgewerkt plan voor de ontwikkeling van het Stationsdistrict, maar geeft aan waar we op inzetten.

Hoe is de gebiedsvisie tot stand gekomen?
De visie is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de stad. Er zijn het afgelopen jaar veel gesprekken geweest met stakeholders, belanghebbenden en deskundigen om alles vast te kunnen stellen. Afgelopen juni resulteerde dit in een afsluitend stadsgesprek waar zo’n 175 Nijmegenaren aan meededen.

Verantwoordelijk wethouders Daemen en Vergunst zijn tevreden met het stuk dat er nu ligt. Wethouder Vergunst: “Nijmegen verdient het dat wij duidelijk richting geven aan dit belangrijk deel van de stad. Het is een gebied waar bijna alle Nijmegenaren gebruik van maken, als bewoner of ondernemer, als bus- of treinreiziger of fietser, als bezoeker van de culturele podia, als toerist, als student of als passant. Het is hèt visitekaartje van onze stad. Dat moet groener, aantrekkelijker en met minder auto’s. We hebben het afgelopen jaar samen met veel betrokken Nijmegenaren en deskundigen hard en met veel enthousiasme gewerkt aan de totstandkoming van deze gebiedsvisie. Ik ben blij en tevreden met het eindresultaat, dat ons de kans geeft om het beleid de komende jaren vorm te gaan geven. Ik kijk enorm uit naar de volgende stappen die we in dit deel van Nijmegen gaan zetten”.

Stationsdistrict
Het Stationsdistrict van Nijmegen ondergaat de komende jaren een ware metamorfose. Het gebied wordt een plek waar reizen, wonen, werken en recreëren samenkomen. Met meer ruimte voor treinen en reizigers, een nieuwe Westentree en een vernieuwd stationsgebouw. En aan de centrumzijde betere voorzieningen voor buspassagiers, fietsers en een logischer indeling voor verkeersdeelnemers. Ook komen er in het gebied 2000 nieuwe woningen. We zetten flink in op vergroening van het gebied. Aan de centrumzijde herstellen en versterken we de historische lanenstructuur. Aan de westzijde krijgt het groen een meer natuurlijk karakter in de vorm van de Groene Corridor met groene vingers de woonwijken in.

Related Articles

AutoMaatje – Nijmegen viert 5-jarig bestaan!

Aanmelden voedselpakket

Vindt u autorijden in het donker onprettig? Overweeg dan het openbaar vervoer!