Groene Route (12/12/12)
Administrator
Hierbij de tekst zoals die woensdag is ingesproken bij de burgerronde:
Ik ben Marry Slob en spreek hier als vertegenwoordiger van de wijk Hatert. Hatert is de grootste wijk van Nijmegen en telt 9000 inwoners.
Wij hebben al ingesproken op 26 juni 2012 over het onderwerp "Groene Route". Wij willen daar nu toch nog het een en ander over kwijt. We kunnen ons vinden in de ontwerpen van de kruisingen zoals die zijn uitgewerkt en zijn gepresenteerd in de klankbordgroep "Groene Route". Alhoewel de kruising Hatertseweg met de Grootstalselaan een lastig kruispunt blijft. Wij blijven echter bezorgd naar de effecten van de aanleg van de Groene Route. Onze vraag om te monitoren op geluid en fijnstof zijn maar ten dele beantwoord. De geluidsbelasting is voor de woningen aan de Hatertseweg tussen de 60 en 70 dB en dat zijn forse geluidsbelastingen. Er is echter geen wettelijke verplichting om deze geluidsbelasting te verlagen. Onze vraag om de luchtkwaliteit te meten is niet beantwoord. Wel wordt de verkeersintensiteiten gemeten op de Hatertse brug en deze laten een gestage groei zien van 0,9 procent. De stelling dat bufferen en het doorsturen van het verkeer naar de Brabantse Poort een oplossing is voor het doorgaande verkeer is te begrijpen. Echter de inwoners van Hatert, die na een dag werken naar huis willen zullen dit veel minder begrijpen. Onze zorgen over de bereikbaarheid van Hatert blijven. Wat volgens ons wel enig soulaas zou kunnen bieden is een transferium.
Dan hebben we in Hatert ook nog het kruispunt met de Malderburchtstraat. Het is niet zo zeer de kruising die het ingewikkeld maakt maar het straatgedeelte, vanaf het Kandinsky college, naar de Grootstalselaan. De veiligheid i.v.m. de huidige en op korte termijn te verwachten, gecompliceerde verkeersintensiteit vraagt extra aandacht. Er wonen niet alleen veel ouderen en gehandicapten, maar ook ontsluiten hierop binnen afzienbare tijd de in- en uitritten van Park Malderborgh met zijn enorme parkeergarage. Ook de bereikbaarheid van de school, de benzinepomp, een parkeerplaats en twee bushaltes en een zebrapad concentreren zich in dit gedeelte nabij het kruispunt. Gelooft u mij dat het er met name tijdens de spitsuren, heel erg druk kan zijn. Wij hebben zorgen over de veiligheid van dit weggedeelte. Zeker ook over het sluipverkeer, niet alleen vanuit Hatert, maar zeer zeker ook vanuit Malden. Automobilisten gaan andere wegen zoeken als het verkeersaanbod hoog is. Nu al wordt de van Hogendorpstraat gebruikt als sluiproute naar de Malderburchtstraat richting de Grootstalselaan en de oude Hatertseweg naar Malden. Verkeersmaatregelen als een betere aanduiding van de de bestaande 30-km zone en een betere aanduiding van de oversteekplaatsen bij basisschool de "Vossenburcht" zijn wenselijk.
- Wij willen graag dat er meetpunten komen voor de luchtkwaliteit in Hatert.
- Wij willen weten waar en wanneer er een transferium aan de zuidzijde van Hatert wordt aangelegd.
- Wij willen dat het kruispunt met de Malderburchtstraat wordt toegevoegd aan de plannen voor de "Groene Route".
- Fietsers moeten soms lang wachten en wij vragen of met mogelijk is om een aftelsysteem voor fietsers bij de oversteekplaatsen aan de Hatertseweg en de Malderburchtstraat aan te leggen.
Marry Slob, voorzitter bewonersgroep Staatsliedenbuurt Hatert
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.